Καθορισμός εξεταστέας ύλης για τα μαθήματα της Α και Β τάξης Γενικού Λυκείου που εξετάζονται γραπτώς στις προαγωγικές εξετάσεις για το σχολικό έτος 2021-22.Ι. ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΚΑΙ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ Α ΤΑΞΗΣ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ ΚΑΙ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΚΑΙ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΟΜΑΔΑΣ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ Β ΤΑΞΗΣ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ Α) ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΚΑΙ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ – Α ΤΑΞΗ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥΓια τη διδασκαλία του μαθήματος της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας και Γραμματείας στην Α τάξη του Ημερήσιου Γενικού Λυκείου, αξιοποιούνται:Tο εγχειρίδιο της Α Λυκείου Αρχαίοι. Έλληνες Ιστοριογράφοι (Ξενοφών, Θουκυδίδης) των Κ. Διαλησμά, Α. Δρουκόπουλου, Ε. Κουτρουμπέλη, Γ. ΧρυσάφηΤο Βιβλίο Μαθητή Αρχαίοι Έλληνες Ιστοριογράφοι: Κείμενα με παράλληλες μεταφράσεις(διαθέσιμο και: http://ebooks.edu.gr/ebooks/v/pdf/8547/2472/22-0005- 02_Archaioi-Ellines-Istoriografoi_Keimeno-me-Paralliles-Metafraseis_A-Lykeiou_Vivlio-Mathiti/)Ως βιβλία αναφοράς προτείνονται:H Γραμματική της Αρχαίας Ελληνικής (Γυμνασίου-Λυκείου) του Μ. ΟικονόμουΤο Συντακτικό της Αρχαίας Ελληνικής (Α΄, Β΄, Γ΄ Λυκείου) του Α. Β. Μουμτζάκη (διαθέσιμο και: http://ebooks.edu.gr/ebooks/v/pdf/8547/2486/22-0031-02_Syntaktiko-tis- Archaias-Ellinikis_A-B-G-Lykeiou/)ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ: Η διδασκαλία να ξεκινήσει από το κείμενο του Θουκυδίδη και να ακολουθήσει η διδασκαλία του κειμένου του Ξενοφώντα, για να υπάρχει ιστορική συνέχεια, ώστε να γίνονται κατανοητά τα γεγονότα από τους μαθητές και τις μαθήτριες.Ως εξεταστέα ύλη ορίζεται η παρακάτω από το εγχειρίδιο Αρχαίοι Έλληνες Ιστοριογράφοι (Ξενοφών, Θουκυδίδης) των Κ. Διαλησμά, Α. Δρουκόπουλου, Ε. Κουτρουμπέλη, Γ. Χρυσάφη:1. Εισαγωγήα) Κεφάλαιο Β: Θουκυδίδης Όλόρου Άλιμούσιος (1. Η ζωή του – 2. Το έργο του. Ενδιαφέροντα και ιδέες – Μέθοδος – Η δομή του έργου. Ο χρόνος της σύνθεσής του – Γλώσσα και ύφος)β) Κεφάλαιο Γ: Ξενοφών Γρύλλου Έρχιεύς (1. Η ζωή του – 2. Το έργο του. Ενδιαφέροντα και ιδέες).2. Κείμεναα) Θουκυδίδης, Ίστορίαι, Βιβλίο 3ο, με βασικό θεματικό πυρήνα: Ισχύς και δίκαιο, η «ηθική» του πολέμουΕΝΟΤΗΤΕΣΚεφάλαιο 70 (μόνο από μετάφραση) Κεφάλαιο 71-73 Κεφάλαιο 74 Κεφάλαιο 75Κεφάλαιο 78 (μόνο από μετάφραση)Κεφάλαιο 81Κεφάλαιο 82-83 (μόνο από μετάφραση)β) Ξενοφών, Ελληνικά, Βιβλίο 2ο, με βασικό θεματικό πυρήνα: Στρατιωτική υπεροχή και πολιτική κυριαρχίαΕΝΟΤΗΤΕΣΚεφάλαιο 1. παρ. 16-32 (μόνο από μετάφραση)Κεφάλαιο 2. παρ. 1-4 Κεφάλαιο 2. παρ. 16-23Κεφάλαιο 3. παρ. 11-16 (μόνο από μετάφραση) Κεφάλαιο 3. παρ. 50-56 Κεφάλαιο 4. παρ. 1-17 (μόνο από μετάφραση)Κεφάλαιο 4. παρ. 18-23Στην Α Λυκείου οι μαθητές και οι μαθήτριες θα προσεγγίσουν και θα εμβαθύνουν, στο πλαίσιο της δομολειτουργικής προσέγγισης των πρωτότυπων κειμένων και σε άμεσο συσχετισμό με αυτά (κειμενοκεντρική προσέγγιση), στα εξής γραμματικά και συντακτικά φαινόμενα:α) Γραμματικά φαινόμεναΦωνηεντόληκτα ουσιαστικά Γ κλίσης (μονόθεμα)Φωνηεντόληκτα ουσιαστικά Γ κλίσης (διπλόθεμα)Υγρόληκτα ουσιαστικά Γ κλίσης (διπλόθεμα)Ανώμαλα ουσιαστικάΕπίθετα Γ κλίσης (φωνηεντόληκτα, αφωνόληκτα και ενρινόληκτα). Κλίση μετοχώνΑνώμαλα παραθετικά επιθέτων και επιρρημάτωνΑντωνυμίες κτητικέςΚλίση συνηρημένων ρημάτων σε -άω, -έω και -όω. Σχηματισμός των άλλων χρόνωνΑόριστος ΒΠαθητικός Μέλλοντας Α και Παθητικός Αόριστος ΑΡήματα υγρόληκτα και ενρινόληκτα. Σχηματισμός Μέλλοντα και ΑορίστουΣχηματισμός Μέλλοντα των σε -ίζω ρημάτωνΣχηματισμός συντελικών χρόνων αφωνόληκτων ρημάτων. β) Συντακτικά φαινόμεναΚατηγορούμενο. Γενική κατηγορηματική. Επιρρηματικό και προληπτικό κατηγορούμενοΑντικείμενο άμεσο και έμμεσο. Σύστοιχο αντικείμενο. Κατηγορούμενο του αντικειμένουΑπαρέμφατο έναρθρο και άναρθρο. Απρόσωπη σύνταξηΜετοχές: κατηγορηματική και επιρρηματική. Συνημμένη και απόλυτηΒ όρος σύγκρισηςΟμοιόπτωτοι – Ετερόπτωτοι ονοματικοί προσδιορισμοίΕπιρρηματικοί προσδιορισμοί (εμπρόθετοι, πλάγιες πτώσεις)Παρατακτική – Υποτακτική σύνδεσηΔευτερεύουσες ονοματικές προτάσεις (είδος, εκφορά, λειτουργία)Δευτερεύουσες επιρρηματικές προτάσεις (είδος)Υποθετικοί λόγοι (εντοπισμός υπόθεσης – απόδοσης).Β) ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΚΑΙ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ – Α΄ ΤΑΞΗ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ Για τη διδασκαλία του μαθήματος της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας και Γραμματείας στην Α΄ τάξη του Εσπερινού Γενικού Λυκείου, αξιοποιούνται:• Tο εγχειρίδιο της Α΄ Λυκείου Αρχαίοι Έλληνες Ιστοριογράφοι (Ξενοφών, Θουκυδίδης) των Κ. Διαλησμά, Α. Δρουκόπουλου, Ε. Κουτρουμπέλη, Γ. Χρυσάφη• Το Βιβλίο Μαθητή Αρχαίοι Έλληνες Ιστοριογράφοι: Κείμενα με παράλληλες μεταφράσεις(διαθέσιμο και: http://ebooks.edu.gr/ebooks/v/pdf/8547/2472/22-0005-02_Archaioi- Ellines-Istoriografoi_Keimeno-me-Paralliles-Metafraseis_A-Lykeiou_Vivlio-Mathiti/).Ως βιβλία αναφοράς προτείνονται:• H Γραμματική της Αρχαίας Ελληνικής (Γυμνασίου-Λυκείου) του Μ. Οικονόμου• το Συντακτικό της Αρχαίας Ελληνικής (Α΄, Β΄, Γ΄ Λυκείου) του Α. Β. Μουμτζάκη (διαθέσιμο και: http://ebooks.edu.gr/ebooks/v/pdf/8547/2486/22-0031-02_Syntaktiko-tis-Archaias- Ellinikis_A-B-G-Lykeiou/)ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗ: Η διδασκαλία να ξεκινήσει από το κείμενο του Θουκυδίδη και να ακολουθήσει η διδασκαλία του κειμένου του Ξενοφώντα, για να υπάρχει ιστορική συνέχεια, έτσι ώστε να γίνονται κατανοητά τα γεγονότα από τους μαθητές και τις μαθήτριες.Ως εξεταστέα ύλη ορίζεται η παρακάτω από το εγχειρίδιο Αρχαίοι Έλληνες Ιστοριογράφοι (Ξενοφών, Θουκυδίδης) των Κ. Διαλησμά, Α. Δρουκόπουλου, Ε. Κουτρουμπέλη, Γ. Χρυσάφη:1. Εισαγωγήα) Κεφάλαιο Β: Θουκυδίδης Όλόρου Άλιμούσιος (1. Η ζωή του – 2. Το έργο του. Ενδιαφέροντα και ιδέες – Μέθοδος – Η δομή του έργου. Ο χρόνος της σύνθεσής του – Γλώσσα και ύφος) β) Κεφάλαιο Γ: Ξενοφών Γρύλλου Έρχιεύς (1. Η ζωή του – 2. Το έργο του. Ενδιαφέροντα και ιδέες).2. Κείμεναα) Θουκυδίδης, Ίστορίαι, Βιβλίο 3ο, με βασικό θεματικό πυρήνα:Ισχύς και δίκαιο, η «ηθική» του πολέμουΕΝΟΤΗΤΕΣΚεφάλαιο 70 (μόνο από μετάφραση) Κεφάλαιο 71-73 Κεφάλαιο 81β) Ξενοφών, Ελληνικά, Βιβλίο 2ο, με βασικό θεματικό πυρήνα: Στρατιωτική υπεροχή και πολιτική κυριαρχίαΕΝΟΤΗΤΕΣΚεφάλαιο 1. παρ. 16-32 (μόνο από μετάφραση) Κεφάλαιο 2. παρ. 1-4 Κεφάλαιο 2. παρ. 16-23Κεφάλαιο 3. παρ. 11-16 (μόνο από μετάφραση)Κεφάλαιο 3. παρ. 50-56Στην Α Λυκείου οι μαθητές και οι μαθήτριες θα προσεγγίσουν και θα εμβαθύνουν, στο πλαίσιο της δομολειτουργικής προσέγγισης των πρωτότυπων κειμένων και σε άμεσο συσχετισμό με αυτά (κειμενοκεντρική προσέγγιση), στα εξής γραμματικά και συντακτικά φαινόμενα:α) Γραμματικά φαινόμεναΦωνηεντόληκτα ουσιαστικά Γ κλίσης (μονόθεμα)Φωνηεντόληκτα ουσιαστικά Γ κλίσης (διπλόθεμα)Υγρόληκτα ουσιαστικά Γ κλίσης (διπλόθεμα)Ανώμαλα ουσιαστικάΕπίθετα Γ κλίσης (φωνηεντόληκτα, αφωνόληκτα και ενρινόληκτα). Κλίση μετοχώνΑνώμαλα παραθετικά επιθέτων και επιρρημάτωνΑντωνυμίες κτητικέςΚλίση συνηρημένων ρημάτων σε -άω, -έω και -όω. Σχηματισμός των άλλων χρόνωνΑόριστος ΒΠαθητικός Μέλλοντας Α και Παθητικός Αόριστος ΑΡήματα υγρόληκτα και ενρινόληκτα. Σχηματισμός Μέλλοντα και ΑορίστουΣχηματισμός Μέλλοντα των σε -ίζω ρημάτωνΣχηματισμός συντελικών χρόνων αφωνόληκτων ρημάτων.β) Συντακτικά φαινόμεναΚατηγορούμενο. Γενική κατηγορηματική. Επιρρηματικό και προληπτικό κατηγορούμενοΑντικείμενο άμεσο και έμμεσο. Σύστοιχο αντικείμενο. Κατηγορούμενο του αντικειμένουΑπαρέμφατο έναρθρο και άναρθρο. Απρόσωπη σύνταξηΜετοχές: κατηγορηματική και επιρρηματική. Συνημμένη και απόλυτηΒ όρος σύγκρισηςΟμοιόπτωτοι – Ετερόπτωτοι ονοματικοί προσδιορισμοίΕπιρρηματικοί προσδιορισμοί (εμπρόθετοι, πλάγιες πτώσεις)Παρατακτική – Υποτακτική σύνδεσηΔευτερεύουσες ονοματικές προτάσεις (είδος, εκφορά, λειτουργία)Δευτερεύουσες επιρρηματικές προτάσεις (είδος)Υποθετικοί λόγοι (εντοπισμός υπόθεσης – απόδοσης).Γ) ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΚΑΙ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΟΜΑΔΑΣ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ – Β΄ ΤΑΞΗ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ Για τη διδασκαλία του μαθήματος της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας και Γραμματείας στη Β τάξη του Ημερήσιου και Εσπερινού Γενικού Λυκείου (Ομάδα Προσανατολισμού) θα χρησιμοποιηθούν:Ρητορικά Κείμενα Β Λυκείου των Κ. Δάλκου, Χ. Δάλκου, Γ. Μανουσόπουλου κ.ά.Ως βιβλία αναφοράς προτείνονται:Συντακτικό της Αρχαίας Ελληνικής (Α, Β, Γ Λυκείου) του Α. Β. Μουμτζάκη,Γραμματική της Αρχαίας Ελληνικής (Γυμνασίου-Λυκείου) του Μ. Οικονόμου.Από το βιβλίο Ρητορικά Κείμενα Β Λυκείου των Κ. Δάλκου, Χ. Δάλκου, Γ. Μανουσόπουλου κ.ά. προτείνεται να διδαχθούν τα εξής:α) Εισαγωγή σε δύο (2) διδακτικές ώρες: 1. Η ρητορική στην Αρχαία Ελλάδα: Α. Η φυσική ρητορεία – Β. Η γέννηση της συστηματικής ρητορείας – Γ. Ρητορεία και σοφιστική – Ε. Τα είδη του αττικού ρητορικού λόγου – ΣΤ. Τα μέρη του ρητορικού λόγου. 2. Ο Βίος του Λυσία – Το έργο του Λυσία – Η αξία του έργου. 3. Λυσίου Υπέρ Μαντιθέου. Εισαγωγή.β) Κείμενο: Λυσία Υπέρ Μαντιθέου. Ο λόγος να διδαχθεί ολόκληρος, πλην των παραγράφων 14-17, το νόημα των οποίων θα αποδοθεί περιληπτικά.Αδίδακτο κείμενοΓια τις ανάγκες του αδίδακτου κειμένου ο/η εκπαιδευτικός επιλέγει πεζά κείμενα της αττικής διαλέκτου (18-20 κείμενα κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους), με στόχο να καλύψει τις ανάγκες και τις απαιτήσεις της τάξης του. Προς ανεύρεση υλικού αξιοποιεί και έγκυρους ηλεκτρονικούς κόμβους, όπως αυτόν της Πύλης για την Ελληνική Γλώσσα.Κάθε ενότητα, η οποία διανέμεται στους μαθητές σε φωτοτυπία, περιλαμβάνει:Ένα σύντομο εισαγωγικό σημείωμα που εντάσσει το απόσπασμα στο ιστορικό και πολιτισμικό του πλαίσιο (το οποίο πρέπει να δίδεται και κατά την αξιολόγηση του μαθήματος). Ακολουθεί το αδίδακτο απόσπασμα από πεζό έργο της αττικής διαλέκτου, έκτασης περίπου 12-20 στίχων στερεότυπης έκδοσης, το οποίο πρέπει να έχει πληρότητα και συνοχή, ώστε οι μαθητές και οι μαθήτριες να μπορούν να κατανοούν το ιδιαίτερο ύφος και το κύριο νόημά του, και να ασκούνται στη μετάφρασή του σε σωστό νεοελληνικό λόγο. Είναι σημαντικό να προηγείται της επεξεργασίας ανάγνωση του κειμένου στην τάξη από τον/την εκπαιδευτικό, αλλά και τους μαθητές και τις μαθήτριες. Ακολουθούν τα απαραίτητα για την επεξεργασία του κειμένου σχόλια (λεξιλογικά, γραμματικά, συντακτικά).Ο/Η εκπαιδευτικός επιλέγει τα κείμενα, με βάση ένα γραμματικό ή συντακτικό φαινόμενο προς διδασκαλία ή και εμπέδωση. Παράλληλα, παραπέμπει στα βιβλία αναφοράς (Γραμματική της Α.Ε., Συντακτικό της Α.Ε.) για περισσότερες λεπτομέρειες, αλλά και ανάπτυξη των ανάλογων δεξιοτήτων από μέρους των μαθητών και των μαθητριών.Είναι καλό να γίνονται ποικίλες ασκήσεις (γραμματικές, συντακτικές, λεξιλογικές), με τις οποίες ελέγχεται όχι μόνο το φαινόμενο που διδάσκεται στη συγκεκριμένη ενότητα, αλλά και φαινόμενα προηγούμενων ενοτήτων για εμπέδωση και επανάληψη.Παράλληλα με τη διδασκαλία των αδίδακτων κειμένων, προτεραιότητα έχει η επανάληψη και εμβάθυνση στα γραμματικά και συντακτικά φαινόμενα που διδάχτηκαν ήδη στο Γυμνάσιο και στην Α Λυκείου, με αξιοποίηση ανάλογων ασκήσεων, κατά την κρίση των εκπαιδευτικών και τις ανάγκες των μαθητών και των μαθητριών. Στη συνέχεια, ανάλογα με το επίπεδο της τάξης μπορεί να δοθεί έμφαση και στα ακόλουθα φαινόμενα που δεν έχουν διδαχθεί οι μαθητές και οι μαθήτριες και επισημαίνονται ενδεικτικά:Αντωνυμίες αυτοπαθητικές, αλληλοπαθητικέςΣυμφωνόληκτα ρήματα εις -μιΦωνηεντόληκτα ρήματα εις -μιΡήματα φημί, είμι, οίδαΑόριστος Β βαρύτονων ρημάτων τα οποία κλίνονται σύμφωνα με τα εις -μιΑναλυτική προσέγγιση των δευτερευουσών προτάσεων (τρόπος εισαγωγής, εκφοράς και συντακτική λειτουργία) και των υποθετικών λόγωνΠλάγιος λόγοςΣε κάθε περίπτωση είναι σημαντικό οι μαθητές και οι μαθήτριες να ασκηθούν στη συνειδητή και συστηματική απόδοση της μετάφρασης μέσα από συγκεκριμένες εκφραστικές επιλογές.ΙI. ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΚΑΙ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ Α΄ ΚΑΙ Β΄ ΤΑΞΕΩΝ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥΑ) ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΚΑΙ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ- Α΄ ΤΑΞΗ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥI. ΝΕOΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑΈκφραση – Έκθεση (τ. Α) των Κ. Αδαλόγλου, Α. Αυδή, Ε. Λόππα, Δ. Τάνη, Χ. Λ. ΤσολάκηΘεματικοί Κύκλοι (Έκφραση – Έκθεση) των Γ. Μανωλίδη, Θ. Μπεχλιβάνη, Φ. ΦλωρούΓλωσσικές Ασκήσεις των Γ.Β. Κανδήρου, Δ.Ε. Πασχαλίδη, Σ.Ν. ΡίζουΓραμματική Νέας Ελληνικής Γλώσσας των Σ. Χατζησαββίδη, Α. ΧατζησαββίδουΩς εξεταστέα ύλη Ημερήσιου και Εσπερινού Γενικού Λυκείου ορίζονται δραστηριότητες με τις οποίες υπηρετείται και ελέγχεται η επίτευξη των σκοπών και των προσδοκώμενων αποτελεσμάτων της διδασκαλίας του μαθήματος.Οι μαθητές και οι μαθήτριες πρέπει να είναι σε θέση να ανταποκρίνονται σε δραστηριότητες και να απαντούν σε ερωτήματα/ερωτήσεις που απορρέουν από κείμενα που αναφέρονται σε κάποια ή κάποιες από τις θεματικές ενότητες, όπως αυτές ορίζονται στο Πρόγραμμα Σπουδών.Πιο συγκεκριμένα οι μαθητές και οι μαθήτριες καλούνται:α) Να κατανοούν, να ερμηνεύουν και να προσεγγίζουν κριτικά τα κείμενα με στόχο τη διερεύνηση του τρόπου με τον οποίο αναπαριστώνται ιδέες, αντιλήψεις, προκαταλήψεις για τον άνθρωπο, την κοινωνία και τον κόσμοβ) Να προσεγγίζουν τη δομή και τη γλώσσα των κειμένων και τα κειμενικά τους χαρακτηριστικά, καθώς και τη σχέση που έχει η γλώσσα και η οργάνωση των κειμένων με την περίσταση και τον σκοπό της επικοινωνίας γ) Να παράγουν κείμενα, με βάση κείμενα αναφοράς, με στόχο:Τον μετασχηματισμό των γλωσσικών και νοηματικών δομών (σημασιών) των κειμένωνΤη συνοπτική νοηματική απόδοση μέρους των κειμένων ή των απόψεων που διατυπώνονται για κάποιο ζήτημαΤη διατύπωση και έκφραση δικών τους απόψεων, σε επικοινωνιακό πλαίσιο, σχετικά με συγκεκριμένα ερωτήματα/θέματα/απόψεις που τίθενται στα κείμενα αναφοράς.Τα κείμενα σχετίζονται νοηματικά με τις εξής θεματικές ενότητες:Γλώσσα, γλωσσική ποικιλία, οπτική γωνία, δημιουργικότητα της γλώσσαςΓλωσσομάθειαΑναλφαβητισμόςΔιάλογοςΕφηβείαΑγάπη και έρωταςΕνδυμασία και μόδαΓηρατειά και νεότηταΤο κωμικό και η σημασία του γέλιου.ΙΙ. ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΒΙΒΛΙΑ:Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας (τ. Α) των Ν. Γρηγοριάδη, Δ. Καρβέλη, Χ. Μηλιώνη, Κ. Μπαλάσκα, Γ. Παγανού, Γ. ΠαπακώσταΛεξικό Λογοτεχνικών Όρων των Ι. Παρίση, Ν. ΠαρίσηΩς εξεταστέα ύλη Ημερήσιου και Εσπερινού Γενικού Λυκείου ορίζονται δραστηριότητες με τις οποίες υπηρετείται και ελέγχεται η επίτευξη των σκοπών και των προσδοκώμενων αποτελεσμάτων της διδασκαλίας του μαθήματος.Οι μαθητές/τριες αναμένεται να είναι σε θέση:α) Να προσεγγίζουν τους χαρακτήρες με βάση τα δεδομένα του κειμένου (όνομα, εξωτερική εμφάνιση, ενέργειες, σχέσεις με άλλα πρόσωπα, δικά τους λόγια και σκέψεις, λόγια και σκέψεις άλλων προσώπων για αυτούς και στάση του αφηγητή), με σκοπό να εντοπίζουν χαρακτηριστικά τους στοιχεία που φωτίζουν τη δράση τουςβ) Να αναγνωρίζουν τους ποικίλους ποιητικούς υπαινιγμούς (στην περίπτωση ποιητικού κειμένου) μέσα από τον συνδυασμό συμβόλων, σχημάτων λόγου και κειμενικών δεικτών εν γένει, με σκοπό να εμπλουτίζουν την κατανόησή τουςγ) Να περιγράφουν τη συναισθηματική διάθεση του ποιητικού υποκειμένου στηριζόμενοι στα σύμβολα και τις γλωσσικές επιλογές (ρηματικά πρόσωπα, χρόνοι, εγκλίσεις των ρημάτων, στίξη)δ) Να εντοπίζουν μέσα στο κείμενο στοιχεία του λόγου των προσώπων, γλωσσικές επιλογές και να αναγνωρίζουν το πώς αυτά παράγουν νόημαε) Να αξιοποιούν στις ερμηνευτικές τους απόπειρες κειμενικά στοιχεία και επιλογές μορφολογικού χαρακτήρα, με σκοπό να τεκμηριώνουν τις θέσεις και τις ανταποκρίσεις τους. Θεματικές ενότητες που εξετάζονται στην Α τάξη είναι «Τα φύλα στη λογοτεχνία», «Παράδοση και μοντερνισμός στη νεοελληνική ποίηση».Β) ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΚΑΙ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ- Β ΤΑΞΗ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥI. ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΒΙΒΛΙΑ: Έκφραση – Έκθεση (τ. Β) των Κ. Αδαλόγλου, Α. Αυδή, Ε. Λόππα, Δ. Τάνη, Χ. Λ. ΤσολάκηΘεματικοί Κύκλοι (Έκφραση – Έκθεση) των Γ. Μανωλίδη, Θ. Μπεχλιβάνη, Φ. ΦλωρούΓλωσσικές Ασκήσεις των Γ.Β. Κανδήρου, Δ.Ε. Πασχαλίδη, Σ.Ν. ΡίζουΓραμματική Νέας Ελληνικής Γλώσσας των Σ. Χατζησαββίδη, Α. ΧατζησαββίδουΩς εξεταστέα ύλη Ημερήσιου και Εσπερινού Γενικού Λυκείου ορίζονται δραστηριότητες με τις οποίες υπηρετείται και ελέγχεται η επίτευξη των σκοπών και των προσδοκώμενων αποτελεσμάτων της διδασκαλίας του μαθήματος.Οι μαθητές και οι μαθήτριες πρέπει να είναι σε θέση να ανταποκρίνονται σε δραστηριότητες και να απαντούν σε ερωτήματα/ερωτήσεις που απορρέουν από κείμενα που αναφέρονται σε κάποια ή κάποιες από τις θεματικές ενότητες, όπως αυτές ορίζονται στο Πρόγραμμα Σπουδών.Πιο συγκεκριμένα οι μαθητές και οι μαθήτριες καλούνται:α) Να κατανοούν, να ερμηνεύουν και να προσεγγίζουν κριτικά τα κείμενα με στόχο τη διερεύνηση του τρόπου με τον οποίο αναπαριστώνται ιδέες, αντιλήψεις, προκαταλήψεις για τον άνθρωπο, την κοινωνία και τον κόσμοβ) Να προσεγγίζουν τη δομή και τη γλώσσα των κειμένων και τα κειμενικά τους χαρακτηριστικά, καθώς και τη σχέση που έχει η γλώσσα και η οργάνωση των κειμένων με την περίσταση και τον σκοπό της επικοινωνίας γ) Να παράγουν κείμενα, με βάση κείμενα αναφοράς, με στόχο:Τον μετασχηματισμό των γλωσσικών και νοηματικών δομών (σημασιών) των κειμένωνΤη συνοπτική νοηματική απόδοση μέρους των κειμένων ή των απόψεων που διατυπώνονται για κάποιο ζήτημαΤη διατύπωση και έκφραση δικών τους απόψεων, σε επικοινωνιακό πλαίσιο, σχετικά με συγκεκριμένα ερωτήματα/θέματα/απόψεις που τίθενται στα κείμενα αναφοράς.Τα κείμενα σχετίζονται νοηματικά με τις εξής θεματικές ενότητες:ΠληροφόρησηΔημοσιογραφίαΤύποςΜΜΕΕργασίαΕπιλογή επαγγέλματοςΣτερεοτυπικές αντιλήψειςΦυλετικός και κοινωνικός ρατσισμόςΙΙ. ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΒΙΒΛΙΑ:Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας (τ. Β) των Ν. Γρηγοριάδη, Δ. Καρβέλη, Χ. Μηλιώνη, Κ. Μπαλάσκα, Γ. Παγανού, Γ. ΠαπακώσταΛεξικό Λογοτεχνικών Όρων των Ι. Παρίση, Ν. ΠαρίσηΩς εξεταστέα ύλη Ημερήσιου και Εσπερινού Γενικού Λυκείου ορίζονται δραστηριότητες με τις οποίες υπηρετείται και ελέγχεται η επίτευξη των σκοπών και των προσδοκώμενων αποτελεσμάτων της διδασκαλίας του μαθήματος.Οι μαθητές/τριες αναμένεται να είναι σε θέση:α) Να προσεγγίζουν τους χαρακτήρες με βάση τα δεδομένα του κειμένου (όνομα, εξωτερική εμφάνιση, ενέργειες, σχέσεις με άλλα πρόσωπα, δικά τους λόγια και σκέψεις, λόγια και σκέψεις άλλων προσώπων για αυτούς και στάση του αφηγητή), με σκοπό να εντοπίζουν χαρακτηριστικά τους στοιχεία που φωτίζουν τη δράση τουςβ) Να αναγνωρίζουν στα κείμενα τον συνδυασμό συμβόλων, σχημάτων λόγου και κειμενικών δεικτών εν γένει, με σκοπό να εμπλουτίζουν την κατανόησή τουςγ) Να εντοπίζουν μέσα στο κείμενο στοιχεία του λόγου των προσώπων, γλωσσικές επιλογές (ρηματικά πρόσωπα, χρόνοι, εγκλίσεις των ρημάτων, στίξη) και να αναγνωρίζουν το πώς αυτά παράγουν νόημαδ) Να αξιοποιούν στις ερμηνευτικές τους απόπειρες κειμενικά στοιχεία και επιλογές μορφολογικού χαρακτήρα, με σκοπό να τεκμηριώνουν τις θέσεις και τις ανταποκρίσεις τους.ΙΙΙ. ΛΑΤΙΝΙΚΑ ΟΜΑΔΑΣ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ Β΄ ΤΑΞΗΣ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥΒΙΒΛΙΑ:• Λατινικά τ. Α΄ των Μ. Πασχάλη, Γ. Σαββαντίδη και το βιβλίo αναφοράς:• Λατινική Γραμματική του Α. ΤζάρτζανουΩς διδακτέα-εξεταστέα ύλη του μαθήματος των Λατινικών της Β΄ Τάξης του Ημερήσιου και του Εσπερινού Γενικού Λυκείου, Ομάδας Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών ορίζεται η παρακάτω ύλη από το εγχειρίδιο Λατινικά τ. Α΄ των Μ. Πασχάλη, Γ. Σαββαντίδη: 1. ΕισαγωγήΛατινική Γλώσσα και Λογοτεχνία: Η λατινική γλώσσα, Η γένεση της ρωμαϊκής λογοτεχνίας, Εποχές της ρωμαϊκής λογοτεχνίας, Γενικά χαρακτηριστικά της ρωμαϊκής λογοτεχνίας. Η εξέλιξη της ρωμαϊκής λογοτεχνίας: Κλασική εποχή: α. Οι χρόνοι του Κικέρωνα, β. Αυγούστειοι χρόνοι.2. ΚείμενοΕνότητες Ι-ΧV.3. Λατινικές φράσεις που είναι σε χρήση στον νεοελληνικό λόγοA.C. (ante Christum) προ Χριστού (π.Χ.)A.D. Anno Domini (κατά λέξη: έτος Κυρίου) μετά Χριστόν (μ.Χ.)ad hominem (argumentum) επιχείρημα που απευθύνεται επιθετικά εναντίον του προσώπου και όχι εναντίον της θέσης που το πρόσωπο αυτό εκφράζει, η προσωπική επίθεση, η απάντηση/επίθεση στο πρόσωπο που εξέφρασε μια άποψη με την οποία διαφωνούμε, αντί η απάντηση να αφορά την άποψη αυτήad populum (argumentum) επιχείρημα που αποτελεί μια ψευδή θέση αλλά αντλεί τη βαρύτητά του από την ευρεία απήχηση της θέσης αυτήςaltera pars η άλλη πλευρά, η άλλη άποψηalter ego το άλλο Εγώ, το δεύτερο Εγώ, το πρόσωπο με το οποίο ταυτίζεται κανείς, το συμπλήρωμά του, ο άλλος του εαυτόςA.M. (Ante Meridiem) προ μεσημβρίας (π.μ.)a posteriori εκ των υστέρωνa priori εκ των προτέρωνca., cir., circ. (circa) περί, περίπουcarpe diem εκμεταλλεύσου τη μέρα (Οράτιος, Ωδ. 1.11.8)casus belli κατά λέξη: περίπτωση πολέμου. Συχνότερα χρησιμοποιείται με την έννοια «αιτία πολέμου»Curriculum Vitae, CV (κατά λέξη: η πορεία του βίου), το βιογραφικό σημείωμαde facto εκ των πραγμάτων, αυτό που προκύπτει από τα πράγματα, από την πραγματικότητα, στην πράξη. Πολιτικός και διπλωματικός όρος που δηλώνει ότι πράξη, ενέργεια, κατάσταση, κ.λπ., που προέκυψε από την εξέλιξη των γεγονότων, αναγνωρίζεται ως πραγματική, παρόλο που η νομιμότητά της αμφισβητείται ή δεν έχει ακόμη οριστικοποιηθείde jure εκ του δικαίου, εκ του νόμου, νομίμως, αυτό που προκύπτει από την εφαρμογή του δικαίου, νομικά.erga omnes έναντι όλωνet alii, et al. και άλλοι, και άλλα, κ.ά.et cetera, etc. και λοιπά, κ.λπ.ex cathedra «από καθέδρας». Λέγεται για ομιλητή που εκφράζεται με ύφος αυθεντίας ή από θέση που του δίνει το δικαίωμα να θεωρείται αυθεντίαexempli gratia, e.g. παραδείγματος χάριν (π.χ.)ex officio αυτό που προκύπτει από τη θέση καθήκοντος κάποιου, από τη θέση κάποιου, από το αξίωμα κάποιουin medias res στο μέσο της υπόθεσης ή της πλοκήςin memoriam εις μνήμην, στη μνήμη κάποιουlapsus linguae γλωσσικό λάθος, λάθος εκ παραδρομής στην ομιλίαlapsus calami λάθος της γραφίδας, λάθος εκ παραδρομής στον γραπτό λόγοmea culpa λάθος μουmemorandum μνημόνιο, υπόμνημαmodus operandi (M.O.) τρόπος ενέργειαςmodus vivendi τρόπος ζωήςmoratorium καθυστέρησηmutatis mutandis τηρουμένων των αναλογιών, μετά τις απαραίτητες αλλαγέςpassim σποράδην, σποραδικά, εδώ κι εκεί, σε διάφορα σημεία του κειμένουpersona grata πρόσωπο επιθυμητό, ευπρόσδεκτοpersona non grata πρόσωπο ανεπιθύμητοplacebo (κατά λέξη: θα προσφέρω ευχαρίστηση, ικανοποίηση) φάρμακο που χορηγείται στον ασθενή για ψυχολογική του στήριξη παρά για τη θεραπεία της αρρώστιας τουP.M. (Post Meridiem) μετά μεσημβρίαν (μ.μ.)primus inter pares πρώτος μεταξύ ίσωνprima facie εκ πρώτης όψεωςscripta manent τα γραπτά μένουν(sic) έτσι ακριβώς (γραμμένο, διατυπωμένο κ.λπ.). Βρίσκεται πάντα σε παρένθεση και δίνει έμφαση σε ένα στοιχείο του λόγου που πρέπει να προσέξει ο αναγνώστης, επειδή αυτό είναι εσφαλμένο, παράδοξο ή αδόκιμοsine qua non (συχνά μαζί με τις λέξεις conditio, causa) (κατάσταση, αιτία) εκ των ων ουκ άνευ, αναγκαία προϋπόθεσηs.o.s. (si opus sit) αν χρειάζεται, αν υπάρχει ανάγκηstatus quo (κατά λέξη: η κατάσταση στην οποία…) η ισχύουσα κατάστασηsui generis (κατά λέξη: του δικού του γένους) ιδιόμορφος, ιδιότυπος. Λέγεται συνήθως ως χαρακτηρισμός προσώπων ή καταστάσεων που έχουν κάτι το ιδιαίτερο, ιδιότητα χαρακτηριστική των ίδιων και μόνοtabula rasa (κατά λέξη: άγραφη πλάκα, αποξεσμένος, σβησμένος πίνακας). Λέγεται για τον νου, που θεωρείται ως κάτι άγραφο, κενό, πριν γεμίσει με εντυπώσεις, γνώσεις, εμπειρίεςterra incognita άγνωστη γη, άγνωστος τόπος, άγνωστο θέμα, αντικείμενοurbi et orbi στην πόλη και στην οικουμένη, στην πόλη και σε ολόκληρο τον κόσμο, δηλαδή παντούverbatim κατά λέξη, ακριβώςvs. (versus) εναντίον (κάποιου)IV. ΙΣΤΟΡΙΑ – Α ΚΑΙ Β ΤΑΞΕΙΣ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥΑ) ΙΣΤΟΡΙΑ – Α ΤΑΞΗ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥΑπό το σχολικό βιβλίο του Α. Μαστραπά, Ιστορία του Αρχαίου Κόσμου: Από τους προϊστορικούς πολιτισμούς της Ανατολής έως την εποχή του Ιουστινιανού, ΙΤΥΕ- «ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ»:Ι. ΟΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΙ ΤΗΣ ΕΓΓΥΣ ΑΝΑΤΟΛΗΣ2. Η Αίγυπτος (2.1 Η χώρα, 2.2 Οικονομική, κοινωνική και πολιτική οργάνωση, 2.4 Ο πολιτισμός)ΙΙ. ΟΙ ΑΡΧΑΙΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ1. Ελληνική προϊστορία 1.2. O Mυκηναϊκός πολιτισμός 2. Η αρχαία Ελλάδα (από το 1100 ως το 323 π.Χ.) 2.1. Ομηρική εποχή (1100-750 π.Χ.), [εκτός από την ενότητα Οι μετακινήσεις (11ος-9ος αι. π.Χ.)], Ο πρώτος ελληνικός αποικισμός, Οικονομική, κοινωνική και πολιτική οργάνωση, Ο πολιτισμός 2.2. Αρχαϊκή εποχή (750-480 π.Χ.) 2.3. Κλασική εποχή (480-323 π.Χ.): το εισαγωγικό τμήμα και οι υποενότητες: Η συμμαχία της Δήλου – Αθηναϊκή ηγεμονία, Η εποχή του Περικλή, ο Πελοποννησιακός πόλεμος (431-404 π.Χ.), Η κρίση της πόλης-κράτους, Η πανελλήνια ιδέα, Ο Φίλιππος Β΄ και η ένωση των Ελλήνων, Το έργο του Μ. Αλεξάνδρου, Ο πολιτισμόςΙΙΙ. ΕΛΛΗΝΙΣΤΙΚΟΙ ΧΡΟΝΟΙ1.2. Τα χαρακτηριστικά του Ελληνιστικού κόσμου (Οι υποενότητες: Τα βασίλεια της Ανατολής, Τα βασίλεια του Ελλαδικού χώρου, Οι πόλεις–κράτη, Οι συμπολιτείες δεν συμπεριλαμβάνονται στην εξεταστέα ύλη) 2. Ο ελληνιστικός πολιτισμός (Η ενότητα 2.6 Οι τέχνες δεν συμπεριλαμβάνεται στην εξεταστέα ύλη) IV. Ο ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΔΥΣΗΣ. ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΙ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΕΣΟΓΕΙΟΥ ΚΑΙ ΡΩΜΗ3.3 Η ίδρυση της Ρώμης και η οργάνωσή της 3.4 Η συγκρότηση της Ρωμαϊκής πολιτείας-Res publicaV. OI MEΓΑΛΕΣ ΚΑΤΑΚΤΗΣΕΙΣ 2. Οι συνέπειες των κατακτήσεων 2.2 Οι μεταρρυθμιστικές προσπάθειες VI. Η ΡΩΜΑΪΚΗ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑ (1ος αι. π.Χ. – 3ος αι. μ.Χ.)1. Η περίοδος της ακμής (27 π.Χ. – 193 μ.Χ.) 1.1 Η εποχή του Αυγούστου (27 π.Χ. – 14 μ.Χ.): Η ισχυροποίηση της κεντρικής εξουσίας, Το πολίτευμα και οι στρατιωτικές μεταρρυθμίσεις1.2 Οι διάδοχοι του Αυγούστου (14 – 193 μ.Χ.): Το εισαγωγικό τμήμα, Η διοίκηση και το δίκαιο2. Η κρίση της αυτοκρατορίας τον 3ο αι. μ.Χ. 2.1 Η κρίση του αυτοκρατορικού θεσμού2.2 Η οικονομική κρίση 2.3 Η κοινωνική κρίση VII. H ΥΣΤΕΡΗ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑ (4ος – 6ος αι. μ.Χ.) 1. Η μετεξέλιξη του Ρωμαϊκού κράτους (4ος-5ος αι. μ.Χ.)1.1. Ο Διοκλητιανός και η αναδιοργάνωση της αυτοκρατορίας 1.2. Μ. Κωνσταντίνος: Εκχριστιανισμός και ισχυροποίηση της ρωμαϊκής Ανατολής 1.4. Ο εξελληνισμός του Ανατολικού Ρωμαϊκού κράτους 1.5. Η μεγάλη μετανάστευση των λαών. Το τέλος του Δυτικού Ρωμαϊκού κράτους (Μόνο την υποενότητα Το τέλος του Δυτικού Ρωμαϊκού κράτους)2. Η εποχή του Ιουστινιανού (6ος αι. μ.Χ.) 2.2 Η ελληνοχριστιανική οικουμένηΒ) ΙΣΤΟΡΙΑ – Β΄ ΤΑΞΗ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥΑπό το σχολικό βιβλίο των Ιωάννη Δημητρούκα, Θουκυδίδη Ιωάννου, Κώστα Μπαρούτα, Ιστορία του Μεσαιωνικού και του Νεότερου Κόσμου 565-1815, ΙΤΥΕ-«ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ»:Κεφάλαιο 1. Από το θάνατο του Ιουστινιανού ως την αποκατάσταση των εικόνων και τη συνθήκη του Βερντέν (565-843):1α. Εξωτερικά προβλήματα,2β. Εσωτερική αναδιοργάνωση,2γ. Εξελληνισμός του κράτους,3. Η εμφάνιση του Ισλάμ,4γ. Οι αραβοβυζαντινές συγκρούσεις στη Μ. Ασία και την Ανατολική Μεσόγειο (από: «Οι αραβικές κατακτήσεις έθεσαν τέρμα… μικρασιατικών πληθυσμών»),5. Η Εικονομαχία,6β. Στρατιωτικοποίηση και εποικισμοί,7α. Σκλαβηνίες,8β. Οι Καρολίδες και η ακμή της φραγκικής δύναμης,8γ. Το πρόβλημα των δύο αυτοκρατοριών.Κεφάλαιο 2. Η εποχή της ακμής: Από τον τερματισμό της Εικονομαχίας ως το Σχίσμα των Δύο Εκκλησιών (843-1054):1α. Ο εκχριστιανισμός των Σλάβων,1β. Ο ανταγωνισμός μεταξύ των δύο Εκκλησιών και το Πρώτο Σχίσμα,3. Κοινωνία,4γ. Η νομοθεσία,5α. Η βυζαντινή διπλωματία,5στ. Το Σχίσμα μεταξύ των δύο Εκκλησιών,5ζ. Οι σχέσεις με τις ιταλικές ναυτικές πόλεις,7. Οικονομία και κοινωνία στη Δυτική Ευρώπη. Το σύστημα της φεουδαρχίας.Κεφάλαιο 3. Από το Σχίσμα των Δύο Εκκλησιών ως την Άλωση της Κωνσταντινούπολης από τους Σταυροφόρους (1054-1204):2. Η εσωτερική πολιτική των Κομνηνών (1081-1185),5. Οικονομικές μεταβολές στη Δυτική Ευρώπη,7α. Οι αιτίες,7δ. Η Τέταρτη Σταυροφορία,7ε. Η άλωση της Κωνσταντινούπολης από τους Σταυροφόρους.Κεφάλαιο 4. Η λατινοκρατία και η παλαιολόγεια εποχή (1204-1453). Ο Ύστερος Μεσαίωνας στη Δύση:2. Τα Ελληνικά κράτη: Τραπεζούς, Ήπειρος, Νίκαια,4β. Ο εμφύλιος πόλεμος και τα αστικά κινήματα,6. Οι Οθωμανοί και η ραγδαία προέλασή τους,7. Η άλωση της Κωνσταντινούπολης,8γ. Η κρίση της φεουδαρχίας.Κεφάλαιο 6. Από την άλωση της Κωνσταντινούπολης και τις Ανακαλύψεις των Νέων Χωρών ως τη συνθήκη της Βεστφαλίας (1453-1648):2. Αναγέννηση και Ανθρωπισμός,3β. Οι πρόοδοι στη ναυσιπλοΐα,3γ. Οι Ευρωπαίοι ανακαλύπτουν τον κόσμο,3ε. Η Ευρώπη μετά τις Ανακαλύψεις,4α. Η Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία σε κρίση,4β. Η Μεταρρύθμιση του Λουθήρου,4δ. Η Αντιμεταρρύθμιση,4ε. Οι συνέπειες της Μεταρρύθμισης.Κεφάλαιο 7. Από τη Συνθήκη της Βεστφαλίας (1648) έως το Συνέδριο της Βιέννης (1815):1. Ο Διαφωτισμός,2β. Οι οικονομικές θεωρίες,3γ. Η γέννηση ενός νέου κράτους,3δ. Οι συνέπειες,4β. Η έκρηξη της Επανάστασης (1789),4γ. Η συνταγματική μοναρχία,4ε. Το τέλος της Επανάστασης,4στ. Η Εποχή του Ναπολέοντα (1799-1815),4ζ. Ο χαρακτήρας και το έργο της Επανάστασης.V. ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ: ΑΛΓΕΒΡΑ- ΓΕΩΜΕΤΡΙΑ Α΄ ΚΑΙ Β΄ ΤΑΞΕΩΝ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ & ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΟΜΑΔΑΣ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ ΘΕΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ Β΄ ΤΑΞΗΣ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ Α) ΑΛΓΕΒΡΑ – Α ΤΑΞΗ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥΑπό το βιβλίο «Άλγεβρα και Στοιχεία Πιθανοτήτων Α Γενικού Λυκείου»Εισαγωγικό κεφάλαιο Ε .2 Σύνολα Κεφ.2ο: Οι Πραγματικοί Αριθμοί 2.1 Οι Πράξεις και οι Ιδιότητές τους 2.2 Διάταξη Πραγματικών Αριθμών (εκτός της απόδειξης της ιδιότητας 4) 2.3 Απόλυτη Τιμή Πραγματικού Αριθμού2.4 Ρίζες Πραγματικών Αριθμών (εκτός των ιδιοτήτων 3 και 4) Κεφ.3ο: Εξισώσεις 3.1 Εξισώσεις 1ου Βαθμού 3.2 Η Εξίσωση χν = α 3.3 Εξισώσεις 2ου Βαθμού Κεφ.4ο: Ανισώσεις 4.1 Ανισώσεις 1ου Βαθμού 4.2 Ανισώσεις 2ου Βαθμού Κεφ.5ο: Πρόοδοι 5.1 Ακολουθίες 5.2 Αριθμητική πρόοδος (εκτός της απόδειξης για το άθροισμα ν διαδοχικών όρων αριθμητικής προόδου )5.3 Γεωμετρική πρόοδος (εκτός της απόδειξης για το άθροισμα ν διαδοχικών όρων γεωμετρικής προόδου ) Κεφ.6ο: Βασικές Έννοιες των Συναρτήσεων 6.1 Η Έννοια της Συνάρτησης 6.2 Γραφική Παράσταση Συνάρτησης 6.3 Η Συνάρτηση 1(χ)= αχ+β Β) ΓΕΩΜΕΤΡΙΑ – Α ΤΑΞΗ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥΑπό το βιβλίο «Ευκλείδεια Γεωμετρία Α ΓΕ.Λ. Τεύχος Α» των Αργυρόπουλου Η., Βλάμου Π., Κατσούλη Γ., Μαρκάτη Σ., Σίδερη Π.Κεφ. 3ο: Τρίγωνα 3.1 Είδη και στοιχεία τριγώνων 3.2 1ο Κριτήριο ισότητας τριγώνων (εκτός της απόδειξης του θεωρήματος) 3.3 2ο Κριτήριο ισότητας τριγώνων (εκτός της απόδειξης του θεωρήματος) 3.4 3ο Κριτήριο ισότητας τριγώνων (εκτός της απόδειξης του θεωρήματος) 3.5 Υπαρξη και μοναδικότητα καθέτου (εκτός της απόδειξης του θεωρήματος) 3.6 Κριτήρια ισότητας ορθογώνιων τριγώνων (εκτός της απόδειξης των θεωρημάτων Ι και ΙΙ). 3.7 Κύκλος – Μεσοκάθετος – Διχοτόμος3.10 Σχέση εξωτερικής και απέναντι γωνίας (εκτός της απόδειξης του θεωρήματος)3.11 Ανισοτικές σχέσεις πλευρών και γωνιών (εκτός της απόδειξης του θεωρήματος) 3.12 Tριγωνική ανισότητα (εκτός της απόδειξης του θεωρήματος) 3.13 Κάθετες και πλάγιες (εκτός της απόδειξης του θεωρήματος ΙΙ) 3.14 Σχετικές θέσεις ευθείας και κύκλου (εκτός της απόδειξης του θεωρήματος Ι) 3.15 Εφαπτόμενα τμήματα 3.16 Σχετικές θέσεις δύο κύκλων 3.17 Απλές γεωμετρικές κατασκευές 3.18 Βασικές κατασκευές τριγώνων Κεφ. 4ο: Παράλληλες ευθείες4.1 Εισαγωγή 4.2 Τέμνουσα δύο ευθειών – Ευκλείδειο αίτημα (εκτός της απόδειξης του πορίσματος ΙΙ και των προτάσεων Ι, ΙΙ, ΙΙΙ και V 4.4 Γωνίες με πλευρές παράλληλες 4.5 Αξιοσημείωτοι κύκλοι τριγώνου } 4.6 Άθροισμα γωνιών τριγώνου4.8. Άθροισμα γωνιών κυρτού ν-γώνου (εκτός της απόδειξης του πορίσματος)Κεφ. 5ο: Παραλληλόγραμμα – Τραπέζια 5.1 Εισαγωγή 5.2 Παραλληλόγραμμα 5.3 Ορθογώνιο 5.4 Ρόμβος 5.5 Τετράγωνο 5.6 Εφαρμογές στα τρίγωνα 5.7 Βαρύκεντρο τριγώνου (εκτός της απόδειξης του θεωρήματος) 5.8 Το ορθόκεντρο τριγώνου (χωρίς το Λήμμα, χωρίς την απόδειξη του θεωρήματος και χωρίς το πόρισμα) 5.9 Μια ιδιότητα του ορθογώνιου τριγώνου 5.10 Τραπέζιο (χωρίς την απόδειξη του θεωρήματος Ι και του πορίσματος) 5.11 Ισοσκελές τραπέζιο Κεφ. 6ο: Εγγεγραμμένα σχήματα6.1 Εισαγωγικά – Ορισμοί 6.2 Σχέση εγγεγραμμένης και αντίστοιχης επίκεντρης (εκτός της απόδειξης του θεωρήματος) 6.3 Γωνία χορδής και εφαπτομένης (εκτός της απόδειξης του θεωρήματος) 6.4 Βασικοί γεωμετρικοί τόποι στον κύκλο -Τόξο κύκλου που δέχεται γνωστή γωνία6.5 Το εγγεγραμμένο τετράπλευρο 6.6 Το εγγράψιμο τετράπλευρο (εκτός της απόδειξης του θεωρήματος) Γ) ΑΛΓΕΒΡΑ – Β ΤΑΞΗ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥΑπό το βιβλίο «Άλγεβρα Β Γενικού Λυκείου»Κεφ. 1ο: Γραμμικά Συστήματα1.1 Γραμμικά Συστήματα (χωρίς τις αποδείξεις των συμπερασμάτων της υποπαραγράφου “Λύση- Διερεύνηση γραμμικού συστήματος 2×2”)1.2 Μη Γραμμικά ΣυστήματαΚεφ.2ο: Ιδιότητες Συναρτήσεων 2.1 Μονοτονία- Ακρότατα- Συμμετρίες Συνάρτησης 2.2 Κατακόρυφη-Οριζόντια Μετατόπιση ΚαμπύληςΚεφ. 3ο: Τριγωνομετρία3.1 Τριγωνομετρικοί Αριθμοί Γωνίας 3.2 Βασικές Τριγωνομετρικές Ταυτότητες (χωρίς την απόδειξη της ταυτότητας 4) 3.3 Αναγωγή στο 1o Τεταρτημόριο 3.4 Οι τριγωνομετρικές συναρτήσεις 3.5 Βασικές τριγωνομετρικές εξισώσειςΚεφ. 4ο: Πολυώνυμα – Πολυωνυμικές εξισώσεις 4.1 Πολυώνυμα 4.2 Διαίρεση πολυωνύμων 4.3 Πολυωνυμικές εξισώσεις και ανισώσεις 4.4 Εξισώσεις και ανισώσεις που ανάγονται σε πολυωνυμικέςΚεφ. 5ο: Εκθετική και Λογαριθμική συνάρτηση 5.1 Εκθετική συνάρτηση 5.2 Λογάριθμοι (χωρίς την απόδειξη του τύπου αλλαγής βάσης)5.3 Λογαριθμική συνάρτηση (να διδαχθούν μόνο οι λογαριθμικές συναρτήσεις με βάση το 10 και το e).Δ) ΓΕΩΜΕΤΡΙΑ – Β ΤΑΞΗ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥΑπό το βιβλίο «Ευκλείδεια Γεωμετρία Β ΓΕ.Λ. Τεύχος Β » των Αργυρόπουλου Η., Βλάμου Π., Κατσούλη Γ., Μαρκάκη Σ. και Σίδερη Π.Κεφ. 7o: Αναλογίες 7.1. Εισαγωγή 7.4. Ανάλογα ευθύγραμμα τμήματα – Αναλογίες 7.5. Μήκος ευθύγραμμου τμήματος 7.6. Διαίρεση τμημάτων εσωτερικά και εξωτερικά ως προς δοσμένο λόγο (χωρίς την απόδειξη της Πρότασης και χωρίς την υποπαράγραφο “Διερεύνηση”)7.7. Θεώρημα του Θαλή (χωρίς τις αποδείξεις «συζυγή αρμονικά» και «αρμονική τετράδα»)Κεφ. 8ο: Ομοιότητα 8.1. Όμοια ευθύγραμμα σχήματα 8.2. Κριτήρια ομοιότητας (χωρίς τις αποδείξεις των θεωρημάτων I, ΙΙ και ΙΙΙ και χωρίς τις εφαρμογές 1, 2 και 3)Κεφ. 9ο: Μετρικές σχέσεις9.1. Ορθές προβολές 9.2. Το Πυθαγόρειο θεώρημα 9.3. Γεωμετρικές κατασκευές9.4. Γενίκευση του Πυθαγόρειου θεωρήματος (χωρίς την εφαρμογή 2)Κεφ. 10ο: Εμβαδά 10.1. Πολυγωνικά χωρία 10.2. Εμβαδόν ευθύγραμμου σχήματος – Ισοδύναμα ευθύγραμμα σχήματα 10.3. Εμβαδόν βασικών ευθύγραμμων σχημάτων 10.4. Άλλοι τύποι για το εμβαδόν τριγώνου (χωρίς τις αποδείξεις) 10.5. Λόγος εμβαδών όμοιων τριγώνων – πολυγώνων (χωρίς την απόδειξη του Θεωρήματος ΙΙ)Κεφ. 11ο: Μέτρηση Κύκλου 11.1. Ορισμός κανονικού πολυγώνου 11.2. Ιδιότητες και στοιχεία κανονικών πολυγώνων (χωρίς τις αποδείξεις των θεωρημάτων και του Πορίσματος) 11.3. Εγγραφή βασικών κανονικών πολυγώνων σε κύκλο και στοιχεία τους (χωρίς τις εφαρμογές) 11.4. Προσέγγιση του μήκους του κύκλου με κανονικά πολύγωνα 11.5. Μήκος τόξου 11.6. Προσέγγιση του εμβαδού κύκλου με κανονικά πολύγωνα 11.7. Εμβαδόν κυκλικού τομέα και κυκλικού τμήματοςΕ) ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΟΜΑΔΑΣ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ ΘΕΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ – Β΄ ΤΑΞΗ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥΑπό το βιβλίο «Μαθηματικά Ομάδας Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών Β Τάξης Γενικού Λυκείου» των Αδαμόπουλου Λ., Βισκαδουράκη Β., Γαβαλά Δ., Πολύζου Γ. και Σβέρκου Α. Κεφ. 1ο: Διανύσματα 1.1. Η Έννοια του Διανύσματος 1.2. Πρόσθεση και Αφαίρεση Διανυσμάτων 1.3. Πολλαπλασιασμός Αριθμού με Διάνυσμα (χωρίς τις Εφαρμογές 1 και 2) 1.4. Συντεταγμένες στο Επίπεδο (χωρίς την Εφαρμογή 2 που ακολουθεί την παράγραφο «Μέτρο Διανύσματος») 1.5. Εσωτερικό Γινόμενο Διανυσμάτων (χωρίς την απόδειξη του τύπου της αναλυτικής έκφρασης Εσωτερικού Γινομένου και χωρίς την προβολή διανύσματος σε διάνυσμα)Κεφ. 2ο: Η Ευθεία στο Επίπεδο 2.1. Εξίσωση Ευθείας 2.2. Γενική Μορφή Εξίσωσης Ευθείας (χωρίς την Εφαρμογή 2) 2.3. Εμβαδόν Τριγώνου (χωρίς τις αποδείξεις των τύπων της απόστασης σημείου από ευθεία και του εμβαδού τριγώνου και χωρίς την Εφαρμογή 1) Κεφ. 3ο: Κωνικές Τομές 3.1 Ο Κύκλος (χωρίς τις παραμετρικές εξισώσεις του κύκλου) 3.2 Η Παραβολή (χωρίς τις αποδείξεις του τύπου της εφαπτομένης και της ανακλαστικής ιδιότητας και χωρίς την Εφαρμογή 1) 3.3 Η Έλλειψη (χωρίς τις παραμετρικές εξισώσεις της έλλειψης και τις Εφαρμογές)3.4 Η Υπερβολή (χωρίς την απόδειξη του τύπου των ασύμπτωτων) 3.5 Η Εξίσωση Αx²+Βy²+Γx+Δy+Ε=0 (χωρίς τη μεταφορά αξόνων) VI. ΦΥΣΙΚΗ– Α΄ ΤΑΞΗ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ & ΦΥΣΙΚΗ ΟΜΑΔΑΣ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ ΘΕΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ – Β΄ ΤΑΞΗ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥΑ) ΦΥΣΙΚΗ – Α΄ ΤΑΞΗ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥΒΙΒΛΙΟ: Φυσική Γενικής Παιδείας Α Τάξης Γενικού Λυκείου, της συγγραφικής ομάδας: Ι. Α. Βλάχου, Ι. Γ. Γραμματικάκη, Β. Α. Καραπαναγιώτη, Π. Β. Κόκκοτα, Π. ΕΜ. Περιστερόπουλου, Γ. Β. Τιμοθέου, ΙΤΥΕ-ΔΙΟΦΑΝΤΟΣΜΗΧΑΝΙΚΗ 1.1 ΕΥΘΥΓΡΑΜΜΗ ΚΙΝΗΣΗ 1.1.5 Η έννοια της ταχύτητας στην ευθύγραμμη ομαλή κίνηση 1.1.6 Η έννοια της μέσης ταχύτητας 1.1.7 Η έννοια της στιγμιαίας ταχύτητας 1.1.8 Η έννοια της επιτάχυνσης στην ευθύγραμμη ομαλά μεταβαλλόμενη κίνηση1.1.9 Οι εξισώσεις προσδιορισμού της ταχύτητας και της θέσης ενός κινητού στην ευθύγραμμη ομαλά μεταβαλλόμενη κίνηση 1.2 ΔΥΝΑΜΙΚΗ ΣΕ ΜΙΑ ΔΙΑΣΤΑΣΗ 1.2.1 Η έννοια της δύναμης 1.2.2 Σύνθεση συγγραμμικών δυνάμεων 1.2.3 Ο πρώτος νόμος του Νεύτωνα 1.2.4 Ο δεύτερος νόμος του Νεύτωνα ή Θεμελιώδης νόμος της Μηχανικής 1.2.5 Η έννοια του Βάρους 1.2.6 Η έννοια της μάζας 1.2.7 Η ελεύθερη πτώση των σωμάτων 1.3 ΔΥΝΑΜΙΚΗ ΣΤΟ ΕΠΙΠΕΔΟ 1.3.1 Τρίτος νόμος του Νεύτωνα. Νόμος Δράσης – Αντίδρασης 1.3.2 Δυνάμεις από επαφή και απόσταση 1.3.3 Σύνθεση δυνάμεων στο επίπεδο 1.3.4 Ανάλυση δύναμης σε συνιστώσες 1.3.5 Σύνθεση πολλών ομοεπιπέδων δυνάμεων 1.3.6 Ισορροπία ομοεπιπέδων δυνάμεων 1.3.7 Ο νόμος της τριβής 1.3.9 Ο δεύτερος νόμος του Νεύτωνα σε διανυσματική και σε αλγεβρική μορφή 2.1 ΔΙΑΤΗΡΗΣΗ ΤΗΣ ΜΗΧΑΝΙΚΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ 2.1.1 Η έννοια του έργου 2.1.2 Έργο βάρους και μεταβολή της κινητικής ενέργειας 2.1.3 Η δυναμική ενέργεια (έως και τη σχέση 2.1.9) 2.1.4 Η μηχανική ενέργεια (έως και τα έντονα γράμματα: “Αν ένα σώμα κινείται μόνο με την επίδραση του βάρους του η μηχανική του ενέργεια παραμένει συνεχώς σταθερή”) 2.1.5 Συντηρητικές (ή διατηρητικές) δυνάμεις 2.1.6 Η Ισχύς 2.1.8 Η τριβή και η μηχανική ενέργεια (έως και την έκφραση «Έτσι κάθε φορά, που λόγω τριβών η μηχανική ενέργεια ενός σώματος ελαττώνεται θα έχουμε αύξηση της θερμοκρασίας του») Β) ΦΥΣΙΚΗ ΟΜΑΔΑΣ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ ΘΕΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ- B΄ ΤΑΞΗ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥΒΙΒΛΙΟ: Φυσική Ομάδας Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών Β Γενικού Λυκείου, της συγγραφικής ομάδας: Βλάχος Ι., Γραμματικάκης Ι., Καραπαναγιώτης Β., Κόκκοτας Π., Περιστερόπουλος Π., Τιμοθέου Γ., Ιωάννου Α., Ντάνος Γ., Πήττας Α., Ράπτης Ι., ΙΤΥΕ – ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ1. ΚΑΜΠΥΛΟΓΡΑΜΜΕΣ ΚΙΝΗΣΕΙΣ: ΟΡΙΖΟΝΤΙΑ ΒΟΛΗ, ΚΥΚΛΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ1.1 Οριζόντια βολή 1.2 Ομαλή κυκλική κίνηση 1.3 Κεντρομόλος δύναμη2. ΔΙΑΤΗΡΗΣΗ ΤΗΣ ΟΡΜΗΣ 2.1 Η έννοια του συστήματος. Εσωτερικές και εξωτερικές δυνάμεις 2.2 Το φαινόμενο της κρούσης 2.3 Η έννοια της ορμής 2.4 Η δύναμη και η μεταβολή της ορμής 2.5 Η αρχή διατήρησης της ορμής 2.6 Μεγέθη που δε διατηρούνται στην κρούση 2.7 Εφαρμογές της διατήρησης της ορμής 5. ΗΛΕΚΤΡΙΚΟ ΠΕΔΙΟ 5.6 Δυναμική ενέργεια πολλών σημειακών φορτίων 5.7 Σχέση έντασης-διαφοράς δυναμικού στο ομογενές ηλεκτροστατικό πεδίο 5.8 Κινήσεις φορτισμένων σωματιδίων σε ομογενές ηλεκτροστατικό πεδίο 5.12 Το βαρυτικό πεδίο 5.13 Το βαρυτικό πεδίο της Γης 5.14 Ταχύτητα διαφυγής-Μαύρες τρύπες (μέχρι τον τύπο στο πλαίσιο για την ταχύτητα διαφυγής από την Γη εάν το σημείο εκτόξευσης βρίσκεται σε ύψος ή) 5.15 Σύγκριση ηλεκτροστατικού-βαρυτικού πεδίου 3. ΚΙΝΗΤΙΚΗ ΘΕΩΡΙΑ ΤΩΝ ΑΕΡΙΩΝ 3.1 Εισαγωγή 3.2 Νόμοι αερίων 3.3 Καταστατική εξίσωση των ιδανικών αερίων 3.4 Κινητική θεωρία3.5 Τα πρώτα σημαντικά αποτελέσματα (εκτός η ενεργός ταχύτητα και απόδειξη της σχέσης για την πίεση )4. ΘΕΡΜΟΔΥΝΑΜΙΚΗ 4.1 Εισαγωγή 4.2 Θερμοδυναμικό σύστημα 4.3 Ισορροπία θερμοδυναμικού συστήματος 4.4 Αντιστρεπτές μεταβολές4.5 Έργο παραγόμενο από αέριο κατά τη διάρκεια μεταβολών όγκου 4.6 Θερμότητα 4.7 Εσωτερική ενέργεια 4.8 Πρώτος θερμοδυναμικός νόμος 4.9 Εφαρμογή του πρώτου θερμοδυναμικού νόμου σε ειδικές περιπτώσεις (εκτός οι τύποι ) 4.11 Θερμικές μηχανές (εκτός το σχ. 4.19 και η εικόνα 4.4) 4.12 Δεύτερος θερμοδυναμικός νόμος 4.13 Η μηχανή του Carnot VII. ΧΗΜΕΙΑ – Α΄ ΤΑΞΗ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥΒΙΒΛΙΟ: «Χημεία, Α Λυκείου», των Σ. Λιοδάκη, Δ. Γάκη, Δ. Θεοδωρόπουλου, Π. Θεοδωρόπουλου, Α. Κάλλη, Έκδοση ΙΤΥΕ ΔιόφαντοςΚΕΦΑΛΑΙΟ 1o: Βασικές έννοιες 1.1 Με τι ασχολείται η Χημεία. Ποια η σημασία της Χημείας στη ζωή μας 1.2 Γνωρίσματα της ύλης (μάζα, όγκος, πυκνότητα). Μετρήσεις και μονάδες 1.3 Δομικά σωματίδια της ύλης – Δομή ατόμου – Ατομικός αριθμός – Μαζικός αριθμός – Ισότοπα 1.5 Ταξινόμηση της ύλης – Διαλύματα – Περιεκτικότητες διαλυμάτων – Διαλυτότητα Συμπεριλαμβάνεται μόνο η υποενότητα «Διαλύματα – Περιεκτικότητες Διαλυμάτων» (Γενικά για τα διαλύματα – Περιεκτικότητες Διαλυμάτων – Εκφράσεις περιεκτικότητας- Διαλυτότητα). ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2o: Περιοδικός Πίνακας – Δεσμοί 2.1 Ηλεκτρονική δομή των ατόμων 2.2 Κατάταξη των στοιχείων (Περιοδικός Πίνακας). Χρησιμότητα του Περιοδικού Πίνακα2.3 Γενικά για το χημικό δεσμό – Παράγοντες που καθορίζουν τη χημική συμπεριφορά του ατόμου. Είδη χημικών δεσμών (ιοντικός – ομοιοπολικός) 2.4 Η γλώσσα της Χημείας – Αριθμός οξείδωσης – Γραφή χημικών τύπων και εισαγωγή στην ονοματολογία των ενώσεων ΚΕΦΑΛΑΙΟ 3o: Οξέα- Βάσεις- Άλατα- Οξείδια 3.3 Οξείδια3.5 Χημικές Αντιδράσεις Συμπεριλαμβάνεται το σύνολο της ενότητας, με την ακόλουθη εξαίρεση: Από την υποενότητα «Χαρακτηριστικά των χημικών αντιδράσεων» συμπεριλαμβάνεται μόνο η παράγραφος: «α. Πότε πραγματοποιείται μία χημική αντίδραση;» 3.6 Οξέα, βάσεις, οξείδια, άλατα, εξουδετέρωση και… καθημερινή ζωή.ΚΕΦΑΛΑΙΟ 4o: Στοιχειομετρία 4.1 Βασικές έννοιες για τους χημικούς υπολογισμούς: σχετική ατομική μάζα, σχετική μοριακή μάζα, mol, αριθμός Avogadro, γραμμομοριακός όγκος 4.2 Καταστατική εξίσωση των αερίων 4.3 Συγκέντρωση διαλύματος – Αραίωση, ανάμειξη διαλυμάτωνVIII. ΒΙΟΛΟΓΙΑ – Β΄ ΤΑΞΗ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥΒΙΒΛΙΟ: ΒΙΟΛΟΓΙΑ Γενικής Παιδείας Β΄ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ των ΑΔΑΜΑΝΤΙΑΔΟΥ ΣΜ., ΓΕΩΡΓΑΤΟΥ Μ., ΓΙΑΠΙΤΖΑΚΗ Χ., ΛΑΚΚΑ Λ., ΝΟΤΑΡΑ Δ., ΦΛΩΡΕΝΤΙΝ Ν., ΧΑΤΖΗΚΩΝΤΗ ΟΛ., ΧΑΤΖΗΓΕΩΡΓΙΟΥ Γ., όπως αυτό αναμορφώθηκε από τους ΚΑΛΑΪΤΖΙΔΑΚΗ Μ. και ΠΑΝΤΑΖΙΔΗ Γ.Κεφάλαιο 1: Άνθρωπος και Υγεία1.1 Παράγοντες που επηρεάζουν την υγεία του ανθρώπου 1.2 Μικροοργανισμοί 1.2.1 Κατηγορίες παθογόνων μικροοργανισμών (εκτός «Πολλαπλασιασμός των ιών») 1.2.2 Μετάδοση και αντιμετώπιση των παθογόνων μικροοργανισμών 1.3 Μηχανισμοί άμυνας του ανθρώπινου οργανισμού – Βασικές αρχές ανοσίας 1.3.1 Μηχανισμοί μη ειδικής άμυνας 1.3.2 Μηχανισμοί ειδικής άμυνας – Ανοσία 1.3.3 Προβλήματα στη δράση του ανοσοβιολογικού συστήματος 1.3.4 Σύνδρομο Επίκτητης Ανοσολογικής Ανεπάρκειας (AIDS)1.4 Καρκίνος 1.5 Ουσίες που προκαλούν εθισμόΚεφάλαιο 2: Άνθρωπος και Περιβάλλον2. 1 Η έννοια του οικοσυστήματος2.1.1 Χαρακτηριστικά οικοσυστημάτων2.2 Ροή Ενέργειας2.2.1 Τροφικές αλυσίδες και τροφικά πλέγματα2.2.2 Τροφικές πυραμίδες και τροφικά επίπεδα2.3 Βιογεωχημικοί κύκλοι2.3.1 Ο κύκλος του άνθρακα2.3.2 Ο κύκλος του αζώτου2.3.3 Ο κύκλος του νερού2.4.3 Ερημοποίηση2.4.4 Ρύπανση (εκτός «Ρύπανση του εδάφους» και «Ηχορύπανση»)Κεφάλαιο 3: Εξέλιξη3.1 Εισαγωγή3.1.1 Ταξινόμηση των οργανισμών και εξέλιξη3.1.2 Η θεωρία του Λαμάρκ3.1.3 Η θεωρία της Φυσικής Επιλογής3.1.4 Μερικές χρήσιμες αποσαφηνίσεις στη θεωρία της φυσικής επιλογής3.1.5 Η φυσική επιλογή εν δράσει3.3 Τι είναι η φυλογένεση και από πού αντλούμε σχετικά στοιχεία3.4 Η εξέλιξη του ανθρώπου3.4.1 Το γενεαλογικό μας δέντρο3.4.2 Η εμφάνιση των Θηλαστικών και των Πρωτευόντων3.4.3 Τα χαρακτηριστικά των Πρωτευόντων3.4.5 Η εμφάνιση των Ανθρωπιδών3.4.6 Οι πρώτοι άνθρωποι3.4.7 Η ποικιλομορφία στους ανθρώπινους πληθυσμούς, μόνο το απόσπασμα: (από «Όπως σε κάθε βιολογικό είδος με μεγάλη εξάπλωση…», έως «… στη συχνότητα εμφάνισης των αλληλόμορφων»)Σημείωση Επισημαίνεται ότι στην εξεταστέα ύλη δεν περιλαμβάνονται:α) τα παραθέματα, τα οποία σκοπό έχουν να δώσουν τη δυνατότητα επιπλέον πληροφόρησης των μαθητών, ανάλογα με τα ενδιαφέροντά τους, οι πίνακες, τα μικρά ένθετα κείμενα σε πλαίσιο και οι προτάσεις για συνθετικές-δημιουργικές εργασίες των μαθητών, β) οι εικόνες του σχολικού βιβλίου και οι λεζάντες που τις συνοδεύουν ως αναπόσπαστο μέρος τους. Δύνανται, ωστόσο, να χρησιμοποιηθούν στην επεξήγηση δομών, λειτουργιών και διαδικασιών που ήδη αναφέρονται στο κείμενο του σχολικού βιβλίου, γ) ο εργαστηριακός οδηγός Βιολογίας Β’ Λυκείου, που συνοδεύει το σχολικό βιβλίο.IX. ΑΓΓΛΙΚΑ- Α΄ ΚΑΙ Β΄ ΤΑΞΕΩΝ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥΑ) ΑΓΓΛΙΚΑ Α΄ ΤΑΞΗΣ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥΒΙΒΛΙΟ: Αγγλικά Γενικού Λυκείου 12. A refugee’s “dreamland”3. On duty4. Vincent Van Gogh5. Animal rights6. Fast fashion7. Pride and prejudice8. Social mediaΒ) ΑΓΓΛΙΚΑ Β΄ ΤΑΞΗΣ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥΒΙΒΛΙΟ: Αγγλικά Γενικού Λυκείου 22. Do we all live in the same world?3. Renaissance arts and artists4. Learning to fly5. AddictionsΤο ΦΕΚ Πηγή : Οδηγός Σταδιοδρομίας